Zpráva o III. českém hudebním obrození
ZPRÁVA O TŘETÍM ČESKÉM HUDEBNÍM OBROZENÍ
Ivan Martin Jirous
Ve velkých kulturních revolucích je jedinou metodou pro lidi, aby se osvobodili sami, a nesmí být užito žádné metody, která dělá věci za ně. Věřte lidem, spoléhejte na ně a respektujte jejích iniciativu. Odhoďte strach! Nebojte se zmatků. Ať se lidé vychovají sami v tomto velkém revolučním hnutí.
Mao Ce-tung
I
Na sklonku roku 1974, den před Silvestrem, jeli jsme Vlakem na koncert
do Líšnice, malé Vesnice západně od Prahy. Vystoupili jsme na nejbližší
železniční zastávce a pěšky šli asi čtyři Zbývající kilometry. Bylo to
na kraji soumraku, šli jsme přes poloumrzlá bažinatá luka nejkratší
cestou k vesnici. Bylo nás čtyřicet pět. Věděli jsme, že Z druhé strany,
od autobusové zastávky, se k Líšnici blíží jiní naši přátelé, a mnozí
další přijedou Vozy. Měli jsme radostně vzrušenou náladu. Byl konec roku
a před námi nesmírně hmatatelná naděje, že ho oslavíme hudbou; šli jsme
na první koncert skupiny Umělá hmota, a hrát měli ještě Plastikové, DG
307 a další. Jak jsme se přesouvali pustou krajinou, plno z nás
zakoušelo intenzivně pocit, který někteří formulovali slovně.
Připomínalo nám to chození na hory prvních husitů. Když to bylo řečeno,
žertovali jsme na toto téma a rozvíjeli je. Jak přijdeme do Líšnice, a
tam již budou čekat panští - dnes establishmenťáci - rozeženou nás.
Tak se i stalo. Přesto, že se jednalo o předsilvestrovské setkání
přátel - hudebníků a venkovského hasičského sboru, s nimiž tito
hudebníci hrají fotbalová utkání, v sále veřejné restaurace - přesto, že
místní národní výbor předběžně schválil toto setkání - byli shromáždění
na místě vyzvání, aby se rozešli, jinak že proti nim bude použito
násilí. Rozešli jsme se. Protože lidé, kteří dnes chodí poslouchat
hudbu, kterou mají rádi, tak jako kdysi chodili jiní poslouchat na hory
slovo, které chtěli slyšet, nemají prozatím jinou možnost než násilí
ustoupit. Ve stejné době, kdy museli vyklidit sál restaurace v Líšnici,
odbývala se v lokále téže restaurace oslava myslivců s dechovkou, jejíž
decibely se vyrovnají decibelům rockové hudby a s rozsvíceným
stromečkem, tím laskavým symbolem Vánoc. Účastníkem této oslavy byl i
muž, který zakázal druhým bavit se způsobem, který jim vyhovuje,
arogantně odmítl mluvit s jejich zástupci a zavolal na ně policii. Byl
to Zástupce tajemníka MNV v Líšnici.
Kdysi bychom mu asi říkali sluha Antikristův, dneska je to zástupce
establishmentu. Nezaslouží si pozornosti, která je mu zde věnována. je
jedním z mnoha bezejmenných byrokratů, kteří od počátku sedmdesátých let
znemožnili, zakázali či rozehnali řady jiných hudebních setkání. Je
příznačným atributem doby, která obrací svoji zášť a podezíravost proti
lidem, kteří nechtějí nic víc než vytvářet takové umění, jaké vytvářet
musí, kteří tvrdohlavě odmítají přistoupit na to, že by umění mohlo
sloužit ještě něčemu jinému než oslovování lidí, kteří si spolu s ním
přejí žít v pravdě.
II
Ani ne tak o tom, co tito lidé dělají, protože hudbu je především třeba
slyšet - jako o tom, jak to dělají a proč to dělají, se pokusím mluvit v
této zprávě. Týká se třetího českého hudebního obrození - doby, která
začíná v první polovině sedmdesátých let, nejspíš tak v roce 1973.
Kdy vlastně bylo první české hudební obrození (bylo-li vůbec někdy),
není v této souvislosti důležité. Náš termín vznikl vzpomínkou na někdejší výrok Karla Vojáka z okruhu skupiny The Primitives Group: označil totiž za druhé České hudební obrození sklonek šedesátých let, dobu, kdy došlo k netušené eskalaci rockových (nebo bigbeatových, jak se jim tehdy říkalo) skupin především v Praze, ale i kdekoli v Československu.
Jenom v samotné Praze jich bylo několik set. Z nich jen málo dosáhlo
veřejného uznání nebo dokonce slávy. O to nejde. Důležité bylo, že u nás
dostali příležitost dělat umění lidé, kteří by se k tomu nikdy nemohli
dostat přes filtry dané handicapy původu, nevědomosti o tom, co je to
vlastně vzdělání, neochoty podstoupit vzdělání v případě, že měli
představu o tom, jak obtížné a nepříjemné je dostat se k němu za
současného systému školství. Nejpodstatnější je právě to množství
rockových kapel v té době. Ať byly jakkoli kvalitní, vytvářely podhoubí pro přirozený výběr. Kapely hrály a rozpadaly se a sdružovaly se v nové. Jak jinak se o sobě mohou dozvědět lidé spřízněných názorů a povah než tím, že si navzájem na relativně veřejném fóru předvedou to, co dovedou?
Za jeden z největších zločinů současného establishmentu považuji
informační blokádu, kterou obklopuje mladé lidi v tomto nejdůležitějším
věku 16-19 let, kdy se člověk formuje pro celý budoucí život. Bere mne
čert, když slyším názory, že ten, který je k něčemu určen, se k tomu
dostane, že si to najde. Kde si to má najít, když je obklopen zdí
neprostupného mlčení a nevědomosti? Josef Janíček, nynější kapelník
Plastiků, působil tři roky v kapele The Swimmers, než se stal v
devatenácti letech členem skupiny The Primitives Group. Milan Hlavsa,
když založil v devatenácti letech The Plastic People of the Universe,
měl za sebou činnost ve skupině The Undertakers a dvě vlastní kapely s
jepičím životem. Jak mají zakládat nové životaschopné skupiny mladí lidé
dneska, když nemají potřebné spontánně vznikající hudební zázemí, v němž
by se mohli srovnávat, setkávat a rozcházet se podle své svobodné vůle,
vedeni pouze svým svobodným hudebním cítěním a především vzájemnou
náklonností? Ať je tomu jakkoli, ty doby jsou nenávratně pryč; toto
krátké ohlédnutí do historie české rockové hudby je uváděné koneckonců
jenom pro srovnání se současným stavem, jak o něm budu mluvit za chvíli.
Záměrně jsem nejmenoval žádnou z kdysi slavných českých rockových
skupin, spíše mi šlo o to upozornit na obrovskou šíři rockové hudby v té
době. Ale existovala V Praze kapela, kterou si nelze nepřipomenout: The
Primitives Group.
III
Když se mění modus hudby, když se modus hudby změnil, když se mění modus hudby, třesou se hradby města.
The Fugs
S odstupem let můžeme dnes již bez nadsázky říci, že se vznikem skupiny
The Primitives Group se v Praze objevuje v hudbě fenomén undergroundu -
i když zatím nikoli vědomě, ale v rovině pocitové. To je také důvod,
proč jsme nezmiňovali jiné kapely „slavné" éry českého beatu. Žalostně
promrhaly svoje možnosti i svoji povinnost. Bylo s úžasem pozorovat, jak
rychle zástupci nejmladšího odvětví umění předstihli v komercionalizaci
a zkonzumnění staré zavedené pokleslé žánry. Jak se úběžníkem jejich
úsilí stala kariéra na půdě tzv. divadel malých forem, jak dbali o
zakademičnění svého projevu, aby jim nic nemohli vytknout duchovně
nemohoucí kritikové, kteří posuzují oblast rockové hudby odumírajícími
kritérii, která se již nehodí na nic, ani na ty oblasti umění, z nichž
byla kdysi převzata.
V tomto komerčním moři duchovní bídy, do něhož se jedna za druhou nořily
oficiálně přijímané kapely, nebylo možno The Primitives Group
přehlédnout. Byla to drsná a surová skupina, na hony vzdálená jakékoliv
uhlazenosti, Spíše podvědomě usilující o pravý opak. Neměla svůj původní
repertoár; ale osvědčila dokonalý cit prohodnoty, hrajíc skladby Jimi
Hendrixe, Erica Burdona, The Grateful Dead, The Pretty Things, The
Doors, The Mothers of Invention, The Fugs. Na sklonku šedesátých let
bylo uvádění anglosaských skupin na českou scénu naprosto nezbytné,
měla-li se příští rocková česká hudba pozvednout na světovou úroveň. Trh
tenkrát nebyl zdaleka tak nasycen zahraničními gramodeskami jako dnes.
Když Primitivové hráli prvně Franka Zappu, znala ho v Praze hrstka
zasvěcenců. Ale to by ještě z Primitives Group neudělalo kapelu, od níž
lze legitimně sledovat underground jako hnutí, které vytváří stranou
zavedené společnosti vlastní svébytný svět s jiným vnitřním nábojem,
jinou estetikou a v důsledku toho i jinou etikou. Byla to především
orientace na jeden směr současné hudby, tzv. psychedelic sound. Tady již
byli Primitivové zcela tvůrčí. Již proto, že v době, kdy se na tuto
hudbu orientují, nevědí o ní o moc víc, než co si pod těmito slovy
představují. Vyložili si je ovšem naprosto správně. Usilují svojí hudbou
způsobit u posluchačů zvláštní stav mysli, který člověka alespoň na
chvíli osvobozuje od všeho a obnažuje mu primární základy jeho bytosti.
Kromě hudby k tomu slouží řady jiných prostředků, používání
bezprostředního působení živlů - vody (FISH FEAST), vzduchu (BIRD FEAST)
a především ohně, postupy převzaté z výtvarného umění nebo související s
hnutím happeningu. Podrobně to bylo popsáno na jiných místech, a hlavně
to žije v legendách. Ke Skupině The Primitives Group již jen stručně:
když tento enfant terrible české rockové scény začínali oficiální
kritici rockové hudby brát na vědomí, skupina z vlastní vůle přestává
existovat. Neznamená to přerušení vývoje psychedelické hudby v Praze.
Primitivové se rozcházejí V květnu 1969; tehdy již pět měsíců účinkují
The Plastic People of the Universe.
IV
Krásný je Svět ale plastičtí lidé to nevidí krásné jsou květiny ale plastičtí lidé to nevidí krásný je Západ Slunce ale plastičtí lidé to nevidí jen jedna věc je pro jejich oči jen jedna věc je pro ně hezká Plastičtí lidé v podzemí
Vesmírná Symfonie
The Plastic People of the Universe se hlásili k undergroundu vědomě; ale
obdobně jako vytvořili The Primitives Group Z neznalosti a
neinformovanosti svéráznou Verzi psychedelické hudby, byl pojem
underground chápán Plastiky ryze pocitově, jako v podstatě doslovný
výklad slova podzemí. Nesmírně významným přínosem pro další vývoj
rockové hudby v Praze byla skutečnost, že se zakladatel Plastiků Milan
Hlavsa ukázal být vynikajícím komponistou. Původní hudební tvorba s
sebou nesla i původní texty, z nichž byl v průběhu prvního - říkejme mu
mytologického - období Plastiků podán jakýsi nárys kosmogonie podzemí.
Underground je v něm chápán mytologicky jako svět odlišné mentality,
lišící se od mentality lidí, žijících v establishmentu. Texty Michala
Jerneka a Věry Jirousové, rezonující s Kabalou Cornelia Agrippy z
Nettesheimu (jehož symboliku využívali již The Primitives Group ve svých
svátcích živlů), představují lid undergroundu v polohách, které plně
opravňují přídomek „of the Universe" - ,,vesmíru" v názvu skupiny. V
charakteristické skladbě tohoto období The Sun Plastici zpívali:
„Všechny hloupé mozky jsou na Slunci, náš mocný národ žije v sametovém
podzemí". Ve skladbě The Universe Symphony and Melody about Plastic
Doctor oslavili jednotlivé planety sluneční soustavy; část věnovaná Zemi
je nazvána Plastic People in Underground. V Písni dvou nepozemských
světů o mytickém ptáku Fafejtovi jsou jak narážky mytologické, především
na mytologii keltskou a Agrippovu Kabalu, tak na svět rockové hudby
(Lennona a Yoko Ono), který je opět prezentován skrze mytologický
výklad. Pokud Plastici v té době obracejí svůj zájem konkrétně ke světu,
jak by se to mohlo jevit ve skladbě Kulový blesk, oslavující oblíbenou
postavu skupiny, podivínského vynálezce Prokopa Diviše, jsou reálie
příběhu tak změněny (Diviš sedí v chýši v kanadském pralese s přáteli,
mezi nimiž je např. Roy Estrada, basový kytarista skupiny The Mothers of
Invention), že nenechávají nikoho na pochybách, že jde opět o mytické
vidění skutečnosti.
Působení skladeb je umocňováno vizuálními prostředky, skrze něž Plastic
People vědomě navazují na činnost skupiny The Primitives Group. Na scéně
hoří ohně, obsluhované kostýmovanými ohňostrůjci, členové kapely hrají
pomalováni v obličejích, ve skladbě Kulový blesk vystupuje plivač ohně.
Na premiéře Vesmírné symfonie v Klubu výtvarných umělců v Mánesu obětují
Plastici bohu Marsu slepici, při Vystoupení konaném týž večer, kdy na
Měsíci přistáli první lidé, zapálili létající talíře, do té doby
neodmyslitelnou součást jejich scény.
Kromě původní tvorby navazují The Plastic People na The Primitives Group
i v „osvětové" činnosti. Uvádějí na pražskou scénu nezapomenutelné
skladby Warholovy skupiny The Velvet Underground a seznamují publikum s
valnou většinou Sandersových a Kupferbergových The Fugs. Samozřejmě že
hrají i novější skladby Franka Zappy. Takhle nějak to vypadalo v dobách,
kdy přídomek „of the Universe" nosila skupina plným právem. Plastici se
jmenují stále stejně i dnes, z věrnosti ke jménu, které si kdysi dali.
Ale mezitím se staly věci, které je přiměly zakotvit pevně na zemi. Z
undergroundu mytologického se stal underground ve smyslu kulturně
sociologickém, tak jak byl zamýšlen a proklamován na počátku šedesátých
let Sandersem, Ginsbergem, Nuttallem, Learym a mnoha jinými pionýry
tohoto hnutí. Dokonce se odvažuji říci, že se teprve v podmínkách našeho
establishmentu stal undergroundem v pravém smyslu tohoto slova.
V
Opět pojal ho ďábel na horu vysokou velmi a ukázal mu všecka království světa, i slávu jejich, a řekl jemu: „Toto všecko tobě dám, jestliže padna budeš se mi klaněti."
Evangelium sv. Matouše
Na počátku sedmdesátých let dochází v Praze k drastickým opatřením,
jimiž establishment prakticky likviduje rockovou hudbu jako hnutí. Je
zakazován anglicky zpívaný repertoár, jsou měněny anglické názvy skupin,
řada předních rockových hudebníků se stává politováníhodnými
doprovodnými hráči komerčních hvězd pop music. The Plastic People of the
Universe nehodlají učinit a také neučiní žádné změny, ani v názvu, ani v
repertoáru, ani ve svém vzhledu, které by jim byly vnuceny cizí vůlí,
které by nevyplynuly z charakteru a vnitřní potřeby hudebníků samých. Skupina ztrácí profesionální statut; slabší povahy ji opouštějí a jádro příštích Plastiků - soustředěné kolem Hlavsy a Janíčka, začíná prakticky z ničeho - bez aparatury, bez nástrojů, bez viditelného zázemí, ale s naprosto jasnou koncepcí: že je povinnost
hudebníka hrát takovou hudbu, jakou mu velí hrát jeho svědomí a jaká mu
přináší radost; jedině tak může svoji radost z tvoření předat publiku.
Když se po delší přestávce, v níž se formovali Plastic People v novém
složení - doplnil je především virtuózní houslista Jiří Kabeš (a nějaký
čas s nimi zpíval i Paul Wilson) -, představili v zimě roku 1971 na
taneční zábavě v Ledči nad Sázavou, bylo již lidem jasné, že je to
jediná významná rocková skupina, která dokázala, že není třeba v ničem
slevit z uměleckých nároků ani z atributů, které rockovou hudbu
provázejí. Do Ledče přijely desítky lidí z Prahy, z Karlových Varů a z
jiných měst. Začala se tvořit atmosféra toho, co nám později připomínalo
„chození na hory", jak se o tom zmiňuji v úvodu této zprávy. Když v
Ledči nad Sázavou viděl Milan Hlavsa tyto desítky přespolních, kteří
vlaky, auty i stopem dorazily na koncert Plastiků, pronesl památný
výrok: „My se na to nemůžeme vykašlat, i kdybychom chtěli. Jakou by pak
ještě měli ty lidi zábavu?"
Kapela Plastic People se ocitla ve výjimečném postavení jediné podzemní
rockové Skupiny v Čechách. Celou svojí existencí dokazovala, že
underground není efektní nálepka, kterou se označuje nějaký nový hudební
směr, že je to především životní a duchovní postoj. Vždycky jsem měl za
zlé ostatním poměrně slušným pražským rockovým skupinám, že na počátku
sedmdesátých let začaly vyklízet pozice, ustoupily establishmentu a za
cenu toho, že budou moci veřejně hrát hudbu, jakoukoli hudbu, odvrhly
možnost, že by mohly dělat umění.
Proč to ti hudebníci udělali? Myslím, že jim chybělo a doposud chybí
vědomí toho, co je umění, jaká je jeho funkce ve světě a co je
povinností těch, kterým se dostalo daru umění vytvářet. Kdo v tomhle
nemá jasno, snadno se dostane na scestí. Plastici si zachovali svoji
tvář ne proto, že jsou dobří hudebníci; v ostatních rockových skupinách
té doby by se možná našli hudebníci lepší - ale i v nejtěžších dobách,
kdy jim chyběla aparatura, kdy neměli zázemí, o něž by se mohli opřít,
jim bylo jasné jedno: Je lepší nehrát vůbec než hrát hudbu, která
nepramení z hudebníkova vlastního přesvědčení, je lepší nehrát vůbec než
hrát to, co si přeje establishment. A i takhle je to řečeno přespříliš
mírně. Není to lepší, je to nutné. Toto vzdání se všeho, na něž musí být
v dnešní situaci kdykoli připraven každý, kdo chce být umělcem, je
základní podmínkou, předcházející veškeré veřejné konání ve sféře ducha.
A to ne teprve tehdy, kdy jsou věci již zjevné. Jakmile je totiž učiněn
první ústupek, ať pod pokryteckou omluvou nebo poctivým dojmem, že na
tom nezáleží, je ztraceno vše.
Jakmile položí ďábel (který dnes mluví ústy establishmentu) první
podmínku, přistřihněte si vlasy, jenom tak trošku, a budete moci hrát,
je třeba říci ne. Jakmile ďábel (který dnes mluví ústy establishmentu)
řekne - změňte si název a budete moci hrát dál to, co hrajete, je třeba
říci - ne, nebudeme tedy hrát.
A přitom - vždyť to ani takto nestojí. Není v moci establishmentu
zabránit hrát těm, kteří se zřekli všech výhod, které plynou z pozice
profesionálního hudebníka. Establishment může přiskřípnout jenom toho,
kdo se chce mít lépe než druzí. Na toho, kdo chce líp žít, ne ve smyslu
hmotného zabezpečení, ale ve smyslu hledání a sledování pravdy, má
establishment malé drápky. Jenom ti umělci, kteří pochopí, že dar umění
jim byl seslán proto, aby skrze něj oslavovali svoje bližní, a ne proto,
aby se měli lépe oni, ponesou napříště toto jméno. „Velký umělec zítřka
půjde do undergroundu" napsal na sklonku svého života Marcel Duchamp.
Nemyslel tím underground jako nálepku označující nějaký nový umělecký
směr. Myslel tím underground jako nový duchovní postoj čestného umělce,
reagujícího na odlidštění a zkurvení hodnot ve světě konzumní
společnosti.
VI
Jestliže jsme řekli, že Plastic People se stali jedinou skutečně
podzemní rockovou skupinou u nás, neznamená to, že byli jedinou podzemní
skupinou vůbec. Existovala kromě nich po krátký čas ještě skupina
Aktual. Rámcově byla sice rovněž vřaditelná do oblasti rockové hudby,
ale nad tímto základem u ní převládaly postupy aleatorické hudby a
seriálních kompozic, jimiž se její leader Milan Knížák v podstatě hlásil
k proudu nové hudby, jak ji představoval především John Cage. Knížák,
který byl v první řadě tvůrcem happeningů, environmentů a events,
založením téhle kapely o něco „předběhl" dobu. Na rozdíl od Plastiků
neměl vytvořeno široké zázemí v publiku, které by tuto hudbu přijímalo
(v tom smyslu se osvědčila pomalá cesta, kterou bylo od dob The
Primitives Group publikum soustavně vzděláváno a postupně přiváděno k
novým hudebním formám). Došlo k paradoxní situaci: na společném koncertě Aktualu a Plastic People v Suché v říjnu 1971 několik set posluchačů s nadšením uvítalo hudbu
Plastiků (hráli tehdy téměř výhradně skladby The Velvet Underground,
doplněné několika vlastními kompozicemi) a Aktual u nich zcela propadl.
Jediní, komu se Knížákova hudba líbila, byli právě Plastikové a jejich
bezprostřední spolupracovníci.
Neuchvátila je jenom hybnost, živost a variabilita vystoupení, kdy byly
použity nezvyklé nástroje - sudy od asfaltu, startující motocykl - či na
dalším společném koncertě obou skupin v pražském Music F clubu
elektrická vrtačka, štípání dříví na pódiu a házení polínek a hrstí rýže
do obecenstva atd. Byly to především Knížákovy české texty,
bezprostředně sdělující provokující myšlenky publiku, zvyklému do té
doby u dobré rockové hudby (pomíjím pseudotvorbu kapel úrovně Olympicu)
především na angličtinu jako závazný jazyk tohoto hudebního odvětví.
Pravda, Plastic People používali již od svých začátků ve skladbách části
českých textů, ale byly to výhradně jakési recitativy, které svojí
neobvyklostí spíše zvyšovaly bizarní a manýristický ráz vystoupení, než
aby sloužily k bezprostřednímu oslovování lidí. Knížák byl naproti tomu
vždy důsledně přesvědčen, i v dobách, kdy to zdaleka nebylo populární,
že současná hudba vznikající v tomto teritoriu má lidi oslovovat
jazykem, kterému rozumějí. Právě proto, že vysoce oceňuji Knížákův vliv
na další rozvoj vlastní tvorby Plastic People - ne vliv přímý, ale vliv
ve smyslu impulsu a provokativního srovnání -, nelze se mi nezmínit i o
úskalí, které jsem u Knížákova Aktualu viděl a které zřejmě později
vedlo i k jeho rozpadu. Souvisí s rozporuplností Knížákovy osobnosti
Vůbec. Ačkoli vždy proklamoval téměř anonymitu uměleckého tvoření,
skrývající se v případě jeho a jeho spolupracovníků za název Aktual, ve
skutečnosti vždy zůstal individualistou, vůdčí, byť fascinující
osobností, vysoce přečnívající své okolí. S Výjimkou bubeníka a
flétnisty Jana Marii Macha vlastně Knížák používal ostatní členy skupiny
jako hudební nástroje, na které hrál on sám silou svého ducha a své
vůle, kterou dokázal nesporně obdivuhodným způsobem přenášet na své
společníky. je to jistě funkční co do konkrétního či uměleckého účinku.
Ale nestačí to v situaci, kdy je nutno v zájmu přežití stavět kapelu
jako společenství rovnocenných individualit, z jejichž vzájemných
interakcí vzniká jednolité dílo. Odpovídalo by to tak ostatně tomu, co
Knížák sám proklamuje. Již podruhé se ve vztahu Aktualu a Plastiků musím
zmínit o paradoxu: zdá se mi nesporné, že Aktual nepřímo ovlivnil další
hudební vývoj Plastiků, ale aby se kruh uzavřel, myslím, že nejširší
společenství, které dnes existuje kolem kapely The Plastic People of the
Universe, uskutečnilo v praxi to, čím se Aktual, v důsledku vzato,
zabýval jenom symbolicky (bude město Aktuálů).
VII
Jistým bodem počínaje není již návratu. Tohoto boduje třeba dosáhnouti.
Franz Kafka
I v době, kdy se už Plastic People stali undergroundem v pravém smyslu
slova co do kulturně sociálního působení, přežívala u nich v repertoáru
jakási lyrická nota. Zhudebňovali básně Williama Blakea, text Fairy
Queen od Edmunda Spencera, který staletí před nimi použil Henry Purcell,
texty Jiřího Koláře z jeho poválečného romantického období. Nebylo to
pro kapelu ani pro publikum bezvýznamné. Obdobně jako The Fugs si skrze
tyto vybrané náklonnosti uvědomovali, že ani současná rocková hudba není
jev spadlý s nebe, odtržený od celé šíře kulturního dědictví západní
civilizace, jejíž jsme součástí. Ovšem jádro repertoáru (s výjimkou
Kolářových textů) bylo zpíváno anglicky - to kapela, především její
spiritus agens Milan Hlavsa, začínala pociťovat jako handicap.
Poslední kapkou, kterou Plastici potřebovali, aby se stali truvéry, u
nichž označení underground již nepřipouští nejmenší pochybnost, bylo
setkání s tvorbou pražského básníka Egona Bondyho, kterou od té doby
téměř výlučně zhudebňují. Bondy je totiž básník, který se zabývá těmi
nejhlubinnějšími záležitostmi člověka, od jeho rozměru společenského až
po jeho zraňované a nedokonalé biologické bytí. Ve své poezii bezděky
splňuje jeden z bodů programu, který formulovali představitelé
undergroundu v roce 1964: „Vykořenit naprosto a navždy svatopavelskou
lež, mlčky předpokládající v křesťanské konvenci, že lidé neserou,
nechčijí a nešoustají." Neexistuje snad tabu, které by v Bondyho poezii
nebylo porušeno; ale nikdy to není samoúčel nebo záměrná provokace, je
to pouhé vyslovování pravdy o životě a pozici člověka ve světě. Tím, že
Plastici začali zhudebňovat texty básníka, jemuž establishment nikdy
neumožnil zveřejnění ani jediné básně, dali jasně najevo, že jim
tisíckrát víc než o zaujetí místa v oficiální kulturní struktuře jde o
to, aby vytvářeli a zprostředkovávali svým posluchačům to, co oni sami
za kulturu považují.
Jádro skupiny je tehdy již natolik silné, že si to mohou dovolit. Vzácně
se v něm shodují a doplňují neklidný duch Milana Hlavsy, který má
nezkrotnou tendenci hnát hudební vývoj ustavičně kupředu; Josef Janíček,
mnohostranný hudebník s úžasnou vnitřní kázní, který tvoří v kapele
jakýsi protipól klidu; Jiří Kabeš, který byl u počátku české rockové
hudby a pak po léta nehrál až do doby, kdy ho Plastici vyzvali ke
spolupráci; ostrý zvuk jeho elektrické violy dodává Hlavsovým skladbám
poněkud nadzemský charakter; a konečně poslední stálice, saxofonista
Vráťa Brabenec, s sebou přinesl spontánnost a především humor, který se
právě při zhudebňování Bondyho textů tolik osvědčuje.
Jak je tomu v tradici české psychedelické hudby, ani nyní, kdy Plastic
People zhudebňují texty, které zřetelně oslovují jejich posluchače,
neopomíjejí scénickou stránku představení, která se někdy zčásti mění v
hudební happening. V závěru vystoupení v Klukovicích u Prahy v červnu
1973, při skladbě s klímovským názvem jak bude po smrti, aleatorické
elektronické kompozici, využívající podivuhodný nástroj theremin, byl
před pódiem rozvinut obrovský transparent s nápisem AJ OBEŠEL JÁ POLÍ
PĚT, který zcela zakryl pódium a hudebníky. Vystoupení zakončil básník
Pavel Zajíček, který stál na stole v pozadí scény s rozsvícenou žárovkou
před ústy, kouleje při tom očima, střemhlavým skokem skrz transparent
skočil mezi shromážděné diváky sedící na zemi před pódiem.
Nejucelenější scénický útvar předvedli Plastici na koncertě ve Veleni u
Prahy v prosinci 1973. V naprostém rozporu s obvyklou atmosférou
rockových hudebních událostí byl udán ráz ve stylu venkovských
tancovaček s dechovkou: Do lesíčka na čekanou. Na scéně byl vytvořen
environment z obrovského množství habrových větví; byly tam pařezy, na
nichž hudebníci nenuceně svačili jako dřevorubci, popíjeli pivo a bavili
se, jako kdyby publikum neexistovalo. Na kraji pódia stál v azbestovém
stříbřitém skafandru Zajíček a říkal do mikrofonu sen, který se mu zdál
uplynulé noci: „Prvního prosince! Plastic People of the Universe
concertino! Šestadvacátého prosince, každý pytlík fazolí a do hor! Anti!
Vystrč hlavu z polštáře - zbav se konečně tíhy - zbav se hroznýho
vladaře - vodpráskni kilo stíhy - jdi-pij-blij-žij-pij-pyj! Běžím s
hovnem proti plátnu - do plátna to hovno zatnul" Pak přešel k
monotónnímu výkřiku „Anti!... Anti!...", který opakoval několik minut
v nezměněném zpomaleném rytmu, přerušovaném občas výkřiky: „DG 307
Zdraví Pražice! - Teta Hendrix, obecní cestář v Ostrohu! -- Seeberg!'
Zjevná kontradikčnost jeho schizoidního projevu vůči tomu, co se
odehrávalo na scéně (kde hudebníci naprosto neteční k jeho vystoupení
nerušeně svačili a posléze zazpívali píseň Do lesíčka na čekanou,
falešně a způsobem, jaký se ozývá v hospodách těsně před uzavírací
hodinou), je obdobou způsobu, jaký používají Plastici v zacházení se
zhudebněnými texty. Nejlíbeznější melodie jsou vyhrazeny slovům typu
„Včera v neděli hrozně mě svrbělo v prdeli" apod. Dráždivé napětí, které
vzniká z rozporu mezi drsností textu a krásným tělem, do něhož je oděn,
je jedním z nejúčinnějších prostředků psychedelické hudby. Když konečně
začali Plastici hrát, neuslyšelo konsternované publikum rockové skladby,
na jaké bylo připraveno, ale sérii elektronických skladeb s
happeningovými prvky - například Kohoutkova kometa, kdy Ivo Pospíšil z
kapely DG 307 chodil v hvězdném hábitu po jevišti s kometkou vyrobenou
dětmi na tyči, zatímco Hlavsa kokrhal. Po několika skladbách pro
Plastiky tradičního typu se pak v závěru ozvala skladba Do lesíčka na
čekanou, kde základní dechovková melodie, sledovaná saxofonem a violou,
byla rušena v opačném rytmu hudbou obvyklé rockové struktury.
Přes všechny prvky elektronické hudby, které byly Plastikům
zprostředkovány jak zasvěceným poslechem současné rockové hudby, tak
poučením u Edgara Varèse, přes některé aleatorické postupy, přes jazzové
názvuky, které jsou Brabencovým přínosem k výslednému hudebnímu profilu
skupiny, zůstává základem skladeb Plastiků živý a důrazný rockový
rytmus, z něhož dnes vyrůstá hudba kultivovaná, místy až manýristická,
ale nikdy ne akademická. Podstatným rysem hudby Plastiků je, že se nikdy
nezřekli užívání hlasu jako nástroje k oslovování lidí. Není asi
náhodou, že hudebně relativně zajímavé současné české či slovenské
skupiny mají převahu své tvorby ryze instrumentálního charakteru. Hlas
je oslovující a tudíž nebezpečný; kapely, které nechtějí zpívat pokleslé
lyrické nesmysly a neodváží se, nebo je ani nenapadne zpívat texty,
které by lidem skutečně něco sdělovaly, řeší tento problém absenci hlasu
vůbec.
Kapela The Plastic People of the Universe se právě důrazem na hlas a
oslovení, přes veškeré bohatství a komplikovanost svého hudebního
projevu, řadí ke kapelám typu The Fugs nebo David Peel, mnohem spíše než
třeba k současné podobě The Mothers of Invention.
VIII
Proč Vlastně označujeme za počátek třetího českého hudebního obrození
právě rok 1973? V tomto roce jednak vznikly dvě nové kapely - Sen noci
svatojánské band a především DG 307 -, jednak začínají společné akce, na
nichž se podílejí kapely různých hudebních orientací; mizí někdejší
nesnášenlivost mezi rockovou hudbou a jinými hudebními formami. Lidé se
začínají starat spíš o to, co je spojuje v odporu vůči kulturní politice
establishmentu, než co je rozděluje v jejich náklonnosti či averzích
týkajících se způsobu uměleckého projevu.
Na jaře 1973 byl v Praze na návštěvě člen Křižovnické školy z jedné
západní země, který jezdil do Prahy předtím několik let každé léto. A
mluvil o tom, jak je překvapen tím, že všichni zvážněli. Znal nás jako
divokou spontánní společnost a najednou našel skupinky lidí, kteří jako
by - alespoň on to tak vyjádřil - zintelektuálněli. Bylo třeba tohoto
pohledu zvenčí, abych si uvědomil, jak jsme se všichni unavili za tu
dobu od devětašedesátého roku. Bylo to období, kdy nám všem začalo
docházet, že to, v čem žijeme, není provizorium, že je to na dlouhou
dobu, nejspíš navždycky. Byla to poměrně mrtvá sezona, rozhodně pokud
jde o kolektivní činnost; doba útlumu a kocoviny z oficiální kulturní
situace, jak se vybarvila na počátku sedmdesátých let. Mám pocit, že
právě rok 1973 byl rozhodující pro překonání této krize. Bylo třeba, aby
se lidé přestali spoléhat na to, že se stane něco, co znovu umožní
hudebníkům veřejně hrát, básníkům publikovat, malířům vystavovat.
Spoléhání na zázraky ochromuje tvůrčí práci a hlavně kolektivní činnost:
nic nestojí za to dělat, dokud to nebude možné. Ale jakmile jednou
člověk uvědoměle pochopí, nebo podvědomě pocítí, že je něco navždy, musí
ho nutně zaplavit pocit osvobození. Jestliže svět už nikdy nebude
vypadat jinak, není třeba se rozptylovat čekáním na záchranu. Musíme se
zabydlit v existujícím světě tak, abychom v něm žili vesele a důstojně.
IX
Sen noci Svatojánské band vznikl jako kapela Křižovnické školy čistého
humoru bez vtipu; založili ho tři výtvarníci - Karel Nepraš, Míla Hájek
a Milan Čech, inženýr chemie Petr Lampl a všestranný hudebník Vráťa
Brabenec (týž, který hraje S Plastiky). Přítomnost Neprašovy osoby v
kapele není náhodná a je do jisté míry určující pro kontinuitu i směr,
kterým se Sen noci Svatojánské band ubírá. Obdobně jako Karel Nepraš
navazuje svojí činností v Křižovnické škole na to, co dělal v
neodadaistické skupině Šmidrové, obnovuje autentickým způsobem ve Snu
noci svatojánské bandu pozici, kterou kdysi v pražském kulturním
kontextu zaujímalo Šmidří dechové těleso, které bylo složeno výhradně z
malířů a sochařů, kteří ve své většině byli součástí tehdejší výtvarné
avantgardy. Pro Neprašovo vnitřní ustrojení je příznačná skutečnost, že
zatímco jeho někdejší druhové ze skupiny Šmidrové pořádají tzv.
Milionářské večírky za přítomnosti Helenky Vondráčkové a jiných
představitelů pop music, Nepraš je jedním z iniciátorů skupiny, v níž
žije skutečný duch šmidrovství. Nechme stranou úvahy o tom, jak snobové,
které dnes oslovují ostatní šmidrové, oceňují jejich aktivitu. Spíš nás
zajímá, jakého se dostalo přijetí Snu noci Svatojánské v prostředí,
které ještě nedávno odmítalo jakoukoli jinou hudbu než rockovou. Na
Soukup's Marriage - hudebním parníku realizovaném okruhem kapely Plastic
People v červnu roku 1973 - byl Sen noci Svatojánské právě tímto
publikem přijat se spontánním nadšením.
Kapela Sen noci Svatojánské band totiž naplňuje jednu z bytostných
potřeb svobodně myslícího člověka - smysl pro humor. V dokonalé
persifláži a s naprostou vážností - mírněnou pouze zakalkulovanými
hudebními nedostatky - předvádí slavné skladby vážné hudby a slavné kýče
pop music, v osobité úpravě, někdy dokonce integrujíc oba žánry
najednou. Kmenové skladby Snu noci - Mozartova Malá noční hudba a Krásné
je žít - slova z filmu Doktor Živago na hudbu Johanna Strausse,
zlidověly v této úpravě mezi publikem, které přijalo Sen noci
Svatojánské band mezi své favorizované kapely, protože dovede citlivě
rozpoznat autentičnost tohoto monstrózního hudebního útvaru, který by
nikdy nemohl najít milost u jakéhokoli soudného hudebního kritika.
Nejslavnějšími akcemi Snu noci Svatojánské se staly dva výlety
happeningy, které s nimi uspořádal Olaf Hanel. Druhého jarního dne roku
1973 to byl výlet na Blaník, kde na pódiu, jímž je vrchol tohoto
legendárního kopce ozdoben, hrál Sen noci do ouška blanickým rytířům. O
rok později, kdy byl celým kulturním světem slaven Rok české hudby (ale Křižovnická škola u příležitosti založení Snu již rok předtím vyhlásila, že nastává Křižovnické hudební jaro, které dosud nebylo zrušeno), jel Sen noci Svatojánské se svými přáteli v najatém autobusu k pramenům Vltavy a nazpět a hrál na odpovídajících místech jednotlivé motivy ze symfonické básně Bedřicha Smetany Vltava.
Sen noci je nesporně vřaditelný do širokého proudu dadaistických
reminiscencí, jak se objevují v moderním umění v posledních třech
desetiletích. Ale je tady patrný významný posun proti dobám, kdy se
podobným záležitostem věnovala jenom úzká intelektuální elita. Tato
zdánlivě výlučná či spíše polosoukromá záležitost našla dnes široké
fórum u lidí, kteří vycítili, že duchovní spřízněnost není
zprostředkovávaná hudebním stylem nebo zastávaným uměleckým směrem, ale
postojem lidí, kteří tyto hodnoty vytvářejí, k establishmentu a v
upřímnosti jejich vztahů k sobě navzájem. Při všem potěšení, které nám
poskytuje poslouchání a pozorování Snu noci Svatojánské, je třeba
uvědomit si jeho místo v současném hudebním kontextu a jeho omezení.
Není to kapela, která by proměňovala vědomí lidí a zasahovala jejich
myšlení. je v podstatě privatissimem. To není výtka lidem, kteří ji
dělají. Těžiště jejich práce, jak vidíme na příkladu kapelníka Karla
Nepraše, je někde jinde. Nepraš je koneckonců především sochař a
kreslíř, a v této oblasti se jeho humor, uplatněný ve Snu noci
Svatojánské ve své laskavé podobě, stává důrazným mementem,
upozorňujícím nás na deformace a skryté hrůzy lidských vztahů. Sen noci
poskytuje svým posluchačům prostor radosti, v němž se odehrává nevázaná
a nezávazná hra. Jak vzácné a potřebné je to ve strnulém světě, kde
musíme žít! Ale k hudbě, která nás oslovuje důrazněji a zběsileji, se
musíme obrátit jinam: ke skupině DG 307.
X
DG 307 se narodili někdy v polovině roku 1973 jako výsledek těsné
duchovní symbiózy dvou přátel - Hlavsy a Zajíčka. Nevznikli z
intelektuálního záměru, spíše z nezbedné spontaneity. Je s podivem,
jakou hudební schizofrenii v ní Hlavsa projevil. Kompozice, které
vytvořil pro Zajíčkovy texty, se nikterak nepodobají hudbě Plastiků, v
níž jako by byl vázán vlastním hudebním vývojem, kultivovaným dnes až do
manýristických poloh, avšak neztrácejících původní ostrost a živost.
Jestliže se dnes Plastici místy až nebezpečně blíží vážné hudbě, jsou DG
307 mladší, daleko víc osvobozeni od rockových a jakýchkoli jiných
hudebních konvenci. Je to zdůrazněno i vizuálně používáním řady
netradičních nástrojů - hraje se na železný řetěz, tyč od vysavače,
psací stroj atd. Značný prostor je ponechán i náhodě - je to dáno již
proměnlivostí hudebníků, kteří doplňují základní dvojici. Ve zpracování
textů se Hlavsa pohybuje od zřetelnosti a snahy o sdělnost, jak to
vyhovuje jejich někdy až apelativnímu charakteru (Očišťování), až k
úplné derealizaci textu, který je rozpracován na slabiky a používán jako
zvukomalebný materiál, znemožňující bezprostřední sledování textu bez
znalosti jeho písemné předlohy (Utopenec).
Podivuhodný rozkmit mají i Zajíčkovy texty - od temného humoru,
zasvěceně komentujícího bytí vyvržence, vyvržence společnosti a
alkoholika („Když tě čapne/ ranní Svěrák/ myslíš že / vysvobodil by tě/
smrťák / kterej tě sekne / do tejla / todle známe dobře/ voba dva /já i
Mejla / já i Pavel"), až po deskriptivně přesný popis pozice lidí
undergroundu ve světě konzumní společnosti, kde navenek hrají role více
či méně neškodných bláznů nebo šašků, ve skutečnosti pak pro ni plní
funkci špatného svědomí. Ostatně humor se z posledních textů DG 307
spíše vytrácí. Zajíček jako by za poslední dva roky existence skupiny
zestárnul víc, než je biologicky možné. Stal se z něho chiliastický
kazatel, apelující jazykem - u něhož je přes všechen slang, neologismy a
úzkostlivou Zajíčkovu snahu mluvit tak, jak mu zobák narostl, cítit
poučení z četby Nového zákona - na nás všechny, kdo jsme se rozhodli
tvořit a žít v undergroundu, abychom neztratili odvahu a lidskost.
Název DG 307 si skupina původně zvolila v domnění, že se jedná o
diagnózu schizofrenie, ale definice diagnózy přechodných situačních
poruch, která patří pod číslo 307, daleko přesněji vyjadřuje pozici
kapely a okruhu jejich posluchačů ve světě. Zní takto:
Patří sem: situační poruchy přechodné u osob bez zjištěné předchozí
duševní poruchy, například: - velká stresová reakce (panická reakce) -
bojová únava - poruchy adaptační schopnosti v dospívání a ve stáří -
afektivní poruchy jednání - zkratové jednání - psychopatická reakce u
normální osobnosti na silnou stresovou situaci.
Kapela DG 307 je výkřikem zoufalství normálních osobností, neschopných
přizpůsobit se té tváři světa, jakou nám nastavuje současná konzumní
společnost. Jejich skladby by se možná daly srovnat s časnou produkcí
The Fugs; ale za jejich divokou podobou se skrývá hluboká vážnost,
kterou jsme zdědili z tradic středoevropské kultury. Jestliže DG křičí -
,,Symbol degenerace, to jsme my!" -, není to jenom černý humor: je to i
svědectví o sebereflexi generace, jejímž výrazem je tato hudba.
Nepochybně je to hudba dekadentní v nejlepším smyslu slova. Ale jaká
jiná progresivní hudba - považujeme-li za rys progresívnosti adekvátní
odpověď na to, čím nás svět oslovuje - může vzniknout v prostředí, ve
kterém je nám dáno žít?
Oproti Plastikům, kteří vytvořili a vytvářejí konkrétní prostor pro
setkání lidí dobré vůle (i vznik DG 307 byl jejich existencí podmíněn),
je v aleatorickém charakteru DG 307 obsažena i možnost jejich
neexistence. Ale i kdyby DG 307 přestali hrát - načas či navždycky -,
vepsali do hnutí pražských rockových kapel a pražské podzemní hudby
nezapomenutelnou kapitolu. l kdyby to byl jen výkřik, ještě dlouho
budeme slyšet jeho ozvěnu.
XI
Umění budou jednou dělat všichni.
Comte de Lautréamont
Když jsem před lety prvně četl slavný Lautréamontův výrok, příliš jsem s
ním nesouhlasil. Nejvíc asi z podvědomého pocitu elitářství, které je
často chorobou intelektuálů, a z něho vyplývající nedůvěry v to, že by v
každém člověku mohla být obsažena schopnost vyjádřit se neopakovatelným,
tvůrčím individuálním činem. Dnes je mi jasné, jak to bylo míněno.
Nezbytným předpokladem k uvolnění skrytých tvůrčích vlastností
kteréhokoli jedince je prostor svobody, v němž žije, který mu neklade
žádná omezení a zákazy. Není-li tomu tak dnes v Praze v hudebním světě
všeobecně, vyznačuje se naproti tomu společenství, jehož mluvčími jsou
Skupiny The Plastic People a DG 307, otevřenosti, s níž je přijat bez
podezíravosti i takový tvůrčí výraz, který by byl jistě zcela odsouzen
těmi, kteří místo autentičnosti a poctivosti projevu oceňují technickou
dokonalost a míní tím přizpůsobivost tvůrce tomu, co je za umění dosud
považováno nebo vydáváno.
Mluvím o skupině Umělá hmota. Její hudba není vybroušeným uměleckým
tvarem, jako je tomu u Plastiků, ani agresivní výzvou, jak ji na nás
křičí DG 307. Nejspíš bychom ji mohli označit za foklór undergroundu.
Dotvrzuje, jak skutečné lidové umění vždy Znovu vzniká v prostředí, kde
je dostatečně podněcující tvůrčí atmosféra zprostředkovaná tzv. vyššími
uměleckými formami. Nejsou důležité až nehorázné technické nedostatky
této začínající skupiny, která je ostatně s bezděčnou rafinovaností
vysvětluje slovy svého kapelníka: „Ladění považuji za zbytečnost
buržoazní hudby." Důležité je, že nevstoupila na podzemní scénu jako
chladná mrtvola, jak se to stává řadě skupin oficiálního hudebního dění,
ale jako horké tělo schopné života a výrazu; a především jako tělo s
ústy, která mají lidem, kteří je pozorně poslouchají, co říci.
Jestliže by se totiž hudbě Umělé hmoty, kdyby o to šlo, dalo vytknout až
příliš, její texty se vyznačují pozoruhodnými kvalitami. Je v nich
dokonale obsaženo to, čemu kdysi Jiří Kolář říkával městský folklór -
například v textu o umělé ženě Barbaře nebo ve skladbě Nejhezčí děvče z
podzemí, v níž jsou pozornýma očima viděny reálie Prahy, města, ve
kterém se narodili členové kapely jako prostí dělníci, kterým se
nedostalo než základního školního vzdělání. Ale dimense skladeb jako
Konec světa nebo Nejistoty, v nichž jsou zřetelné ozvuky lidového
českého baroka, o kterém tvůrce těchto textů v životě neslyšel, nás
zavádějí již někam docela jinam: k chiliastické atmosféře pražské
podzemní hudby, o níž budeme mluvit za malou chvíli.
XII
Na podzemní hudební scéně se nepohybují jenom kapely. Na Hanibal's
Wedding - I. hudebním festivalu druhé kultury v září 1974, se vedle nich
objevují i zpěváci Sváťa Karásek a Charlie Soukup.
Charlie Soukup zpívá o jídle, o televizi, fotbalu, rádiu; nenechává na
pokoji jedinou posvátnou hodnotu konzumní civilizace. Ale jeho písně
nemají obvyklý trapný charakter tzv. protestsongů. Soukup neprotestuje,
ale s jemným jazykovým citem ironizuje. Není to křikloun, ale skrytý
komentátor tuposti těch, kdo nahradili stádními požitky možnost být
svobodnými, pestrými a rozmanitými; a především pak možnost být
lidskými.
Pro ty, kteří označují účastníky koncertů Plastic People slovy lůza a
chátra (tak to říkal okresní soudce v Českých Budějovicích), nebo o nich
dokonce tvrdí, že to nejsou lidi (jak to bylo řečeno příslušníky VB po
koncertě v ZK ČKD Polovodiče Krč v Praze), by bylo možná překvapením, s
jakou pozornosti toto publikum vyslechlo a s jakým nadšením přijalo
písně Sváti Karáska. Až na jednu výjimku jsou to písně náboženské.
Karásek vychází obvykle z úvodní sloky anglicky zpívaného spirituálu;
podle zvukových asociací začíná český text například „stounavej" -
,,stone away", který pak rozvíjí zcela nezávisle na obsahu výchozího
textu. Tam, kde se obě textové složky - anglická i česká - významově
doplňují, dosahuje Karásek maximálního účinku, jako je tomu v písni
Řekni ďáblovi ne („Say no to the devil, say no! " - ,,Sejmou ti podobu,
sejmou!"). Že si vybírá religiózní témata evangelický duchovní Sváťa
Karásek, je spíš přirozené než divné. Ale i ironik Soukup má ve svém
repertoáru písně Věřím v Boha všemohoucího nebo Na obzoru hvězda
vychází. Umělá hmota zpívá v Nejistotách: „Na vrcholu hory / Sedí
poutníci / Tiše hovoří/ o životě a o smrti..." Mluvili jsme již o
Zajíčkovi jako o chiliastickém kazateli. Říká: „Každý ráno bychom se
měli očišťovat/ každou noc bychom se měli milovat/ každou vteřinu bychom
měli bejt / připravený na konec" (Očišťování). „Prožíváme hodně radostí/
uprostřed marností/ bídu sme si uvědomili/ abychom žití naplnili / tento
pozemskej azyl/ není konečnej cíl" (Naši známí). „Sme nosiči strachu
/sme předzvěstí prachu" (Co jsme?), a Plastic People zpívají v jedné z
posledních skladeb: „My žijeme v Praze, to je tam, kde se jednou zjeví
Duch Sám."
Chápu, že z toho má establishment malou radost. Ale i my máme malou
radost z establishmentu. Připomněli jsme již, že způsob, jakým se schází
publikum na koncerty zmiňovaných hudebních skupin, připomíná husitská
chození na hory. Se všemi důsledky. Nemá smysl vypočítávat všechny
zakázané, znemožněné či rozehnané koncerty. Stačí snad vzpomenout
událostí kolem koncertu v Rudolfově u Českých Budějovic z 30. března
1974, kdy pohotovostní policejní oddíly zmasakrovaly několik set jeho
účastníků z celé republiky. Chiliastické nálady nutně vznikají v dobách,
kdy duchovní útlak ze strany světské moci začínají lidé pociťovat jako
neúnosný. Samozřejmě jenom někteří lidé; nemluvíme o konzumentech.
Mluvíme o lidech, kteří žijí spolu v duchovním ghettu, které není
obehnáno zdí, ale roztroušeno v cizím a nepřátelském světě.
Toto společenství, založené na duchovní spřízněnosti, vzájemném respektu
individualit a toleranci, je v neustálém pohybu a zrodu. Filosofické
aspekty takto existující vrstvy lidí, nebo subkultury, jak se jí říká
cizím slovem, do důsledků domyslel a básnickou formou sdělil Egon Bondy
v utopickém románě Invalidní sourozenci. Pasáže, kde popisuje vzájemné
chování „invalidů" - vyvrženců společnosti konzumní -, by se daly beze
změny vztáhnout například na I. hudební festival druhé kultury, pořádaný
v malé vesničce Postupicích na Benešovsku. Nikdy by nevzniklo tak pevné,
semknuté a přitom neorganizované společenství, kdyby tlak establishmentu
nebyl tolik nesnesitelný. Je to společenství vzájemné záchrany lidí,
kteří chtějí žít jinak, v jejichž hodnotovém žebříčku stojí výše touha
po ukojení duchovních potřeb než snaha o dosažení hmotného zabezpečení,
jak jim ho nabízí establishment, za cenu zřeknutí se všeho, co činí z
člověka neopakovatelnou individuální svobodnou bytost.
XIII
Musíme si rozumně počínat v tomto světě zla, v prostředído něhož nás Bůh neodvolatelně umístil.
John Milton
Častokrát tady padlo slovo underground a dvakrát termín druhá kultura.
Na závěr bychom si měli ujasnit, co to je. Underground není vázán na
určitý umělecký směr nebo styl, přestože například v hudbě se projevuje
převážně rockovou formou. Underground je duchovní pozice intelektuálů a
umělců, kteří se vědomě kriticky vymezují vůči světu, ve kterém žijí. Je
to vyhlášení boje establishmentu, zavedenému zřízení. Je to hnutí, které
pracuje převážně s uměleckými prostředky, ale jehož představitelé si
uvědomují, že umění není a nemá být konečným cílem snažení umělců.
Underground vytvářejí lidé, kteří pochopili, že uvnitř legality se nedá
nic změnit, a kteří ani neusilují do legality vstoupit. Ed Sanders Z
newyorských The Fugs to formuloval jasně, když ohlásil „totální útok na
kulturu". Tento útok mohou uskutečnit pouze lidé, kteří stojí mimo ni.
Stručně řečeno, underground je aktivita umělců a intelektuálů, jejichž
dílo je nepřijatelné pro establishment, a kteří v této nepřijatelnosti
nejsou trpní a pasivní, ale snaží se svým dílem a svým postojem o
destrukci establishmentu.
Nezbytnými vlastnostmi těch, kteří si zvolili underground za svůj
duchovní postoj a prostor, je zběsilost a pokora. Komu tyto vlastnosti
scházejí, nevydrží v undergroundu žít.
Je smutným a častým jevem na Západě, kde byl underground na počátku
šedesátých let teoreticky formulován a ustanoven jako hnutí, že někteří
umělci, když dosáhli skrze působení v něm ocenění a slávy, vstoupili do
kontaktů s oficiální kulturou (budeme jí pro naše potřeby říkat první
kultura), která je s jásotem přijala a pohltila, jako přijme a pohltí
nové karosérie automobilů, novou módu či cokoli jiného. U nás se věci
mají podstatně jinak, daleko lépe než na Západě, protože žijeme v
ovzduší naprosté shody: první kultura nás nechce, a my nechceme mít s
první kulturou nic společného. Odpadá tedy pokušení, které je pro
každého, i toho nejsilnějšího umělce, semenem zhouby: touha po uznání,
úspěchu, získání cen a titulů a v neposlední řadě i po hmotném
blahobytu, který z toho všeho vyplývá. Zatímco na Západě žije ve zmatku
řada lidí, kteří by pro svoji mentalitu tady možná patřili mezi naše
přátele, u nás byly Věci vymezeny jednou provždy naprosto přesně. Nic Z
toho, co děláme, se nositelům oficiální kultury nemůže líbit, protože je
to nepoužitelné k vytváření dojmu, že věci jsou v pořádku. Věci totiž
nejsou v pořádku. Neexistuje v lidských dějinách období, které by bylo
bezezbytku obdobím šťastným, a skuteční umělci byli vždycky ti, kteří
upozorňovali na to, že věci v pořádku nejsou. Proto je jedním z
výsostných znaků umění vytváření neklidu. Cílem undergroundu na Západě
je přímo destrukce establishmentu. Cílem undergroundu u nás je vytvoření
druhé kultury. Kultury, která bude naprosto nezávislá na oficiálních
komunikačních kanálech a společenském ocenění a hierarchii hodnot, jak
jimi vládne establishment. Kultury, která nemůže mít za cíl destrukci
establishmentu, protože by se mu tím sama vehnala do náruče. Ale která
zbaví ty, kdo se k ní budou chtít připojit, skepse, že se nedá nic
dělat, a ukáže jim, že se toho dá udělat mnoho, když ti, kdo to dělají,
chtějí málo pro sebe a víc pro druhé. Jedině tak se dají důstojně přežít
zbývající léta života, která čekají nás všechny, kdo souhlasí se slovy
táborského chiliasty Martina Húsky: „Člověk věrný jest cennější než
jakákoliv svátost."
Únor 1975